Open NK rapid: Alexander en Henk vallen in de prijzen.

Wat doe je op een zaterdag in juni als het eindelijk prachtig weer is?
Dan stap je met 4 man in een auto en rijd je naar Elburg om daar mee te doen aan het open NK rapid, samen met nog 110 andere schakers. Organisatie was in handen van de plaatselijke vereniging Caïssa, de club waar Sibbele 10 jaar voorzitter is geweest en erelid is. Ruime speelzaal en heel verstandig: de jeugd-poule in een aparte speelzaal.
Er waren 4 poules, de Meppelers deden mee in de B-poule (Alexander en Stefan) en in de C-poule (Theo en Henk). In de A-poule (rating > 1950) hadden we niets te zoeken evenals in de jeugd-poule.

In de B-poule was Stefan qua rating als 3e geplaats en Alexander als 8e. Vooraf werd door ons dan ook weer veel verwacht van Stefan na zijn succesvol optreden van een maand geleden op het Bevrijdingstoernooi in Wageningen. Maar Stefan had deze dag niet zijn dag. Met een score van 3,5 uit 7 haalde hij net een 50% score.
Het bleek vandaag de dag van Alexander te zijn: na 2 ronden speelde hij als (mede)koploper (en tot zijn eigen verbazing) bijna alle wedstrijden op bord 1. De laatste ronde was echter net een ronde te veel. Door deze te verliezen werd hij samen met nog 4 anderen gedeeld tweede met 5 uit 7. Toch een hele mooie prestatie: volgens Alexander zijn eerste prijs in een toernooi. Werd ook wel eens tijd met zo’n lange schaak-carrière.

In de C-poule waren Henk en Theo als 4e en 5e geplaatst.
Theo speelde wisselvallig: in gewonnen stelling iets over het hoofd zien en dan alsnog de partij verliezen. Hij speelt toch ook liever partijen met iets langere bedenktijd. Uiteindelijke score: 3 uit 7.
Henk verloor (net als Alexander) slecht één partij (tegen de ongeslagen kampioen, een jeugdspeler van de Schaakmaat) en speelde 2x remise (waarvan de laatste na een dramatische opening). Met een mooie score van 5 uit 7 werd hij samen met nog 3 anderen gedeeld tweede.

Alle uitslagen/standen zijn (binnenkort alle poules, nu alleen de A-poule) te vinden op deze pagina.

Theo en Henk (tegen de latere kampioen) in actie.

Er zijn meer foto’s.

Één reactie
  1. Fijn dat er nog een ruime afvaardiging van M.S.V. meedeed.
    Henk en Alex allebei gefeliciteerd met hun prestatie en de anderen met de gezellige schaakdag 😉