Speeltempo OSBO-wedstrijden gaat veranderen

Met ingang van het nieuwe seizoen gaat het speeltempo in de OSBO veranderen! Het was twee uur p.p. per partij en het wordt 1 uur en veertig minuten per persoon per partij met bijtelling van tien seconden bij elke zet. Bij 120 zetten zou je weer op precies vier uur speln uitkomen. Het is dus redelijk te veronderstellen dat de partijen ruim binnen de vier uren afgelopen zijn.

Het lijkt een goed plan om binnen de interne competitie dit speeltempo over te nemen, zodat we kunnen wennen aan het nieuwe speeltempo, dat principieel anders is dan het oude tempo. Goed is het dan ook om nog wat meer digitale klokken aan te schaffen. Via de OSBO kun je ze nu kopen voor ongeveer 50 euro per stuk

Dit is tijdens de OSBO-jaarvergadering van afgelopen woensdag besloten. Graag reacties om te kunnen peilen hoe de leden hier over denken!

Andere vraag: wie willen samen het zomerschaak regelen??

namens het bestuur,

Sibbele Bonthuis

16 reacties
  1. Lijkt me niet meer dan logisch dat we het speeltempo overgaan nemen van de OSBO. Wel eens leuk een ander speeltempo. Krijgen we misschien heel andere uitslagen. Maar denk het niet.

2. Van de OSBO-site ( interessant voor MSV 1 ):

Alle voorstellen wijzigingen competitiereglement op AV aangenomen Het belangrijkste voorstel, een nieuw speeltempo met toegevoegde tijd, werd na een stemming met een duidelijke meerderheid aangenomen. Komend seizoen wordt er gespeeld met 1.40 uur + 10 seconden per zet. Voor jeugdteams geldt een speeltempo van 1.25 uur + 10 seconden per zet.
    De aangenomen voorstellen worden binnenkort gepubliceerd.

In juni vergadert de Bondsraad en hoogstwaarschijnlijk gaat de KNSB m.i.v. het nieuwe seizoen ook spelen met een ander speeltempo. Dat tempo geldt dan ook voor de OSBO-promotieklasse.

3. Ik ben voorstander om het kortere speeltempo ook op de club te hanteren. Hoewel ik zelf vaak veel tijd nodig heb in de partij vind ik het een groot voordeel dat het dan ’s avonds minder laat wordt (als je de volgende dag weer vroeg moet werken). Het gelijke speeltempo OSBO/MSV is natuurlijk ook een voordeel.

4. het fijne van het speeltempo is ook dat je aan het eind steeds tenminste een paar seconden hebt om een zet uit te voeren, zo voorkom je rondvliegende stukken en deuken in de klokken.

5. Werd hoog tijd dat de diverse schaakbonden en onze vereniging de beschikbare techniek ook eens ging gebruiken. Ik ben groot voorstander, zterker nog, mij ontnam het oude speeltempo met de onvermijdelijke guillotine een hoop spelvreugd én hielp veel goede stellingen om zeep.
    Ik vind overigens 10 seconden per zet wel erg weinig: bij 30 seconden per zet kom je weer uit op 2 uur voor 40 zetten (mits je met 1:40,30 op de klok begint!) Maar ik begrijp de praktische bezwaren (die overigens niet voor onze vereniging geldt!)

6. Blij te horen dat de OSBO het voortouw heeft genomen. Volgens mij komt dit nieuwe speeltempo het schaakspel ten goede. Het is te verwachten dat het akelige winnen door iemand door de klok te jagen (wat m.i. niets met schaken heeft te maken) tot het verleden behoort. Ook ben ik het met Andre eens dat 10 sec per zet wat weinig is (geef zelf de voorkeur aan 15sec per zet) maar het begin is er. Ook zullen de partijen op de club avond zo’n 20 min eerder zijn afgelopen wat weer plezierig is voor die mensen die de volgende dag weer vroeg op moeten. Hulde aan de OSBO

7. Wat een waanzinnig slecht idee. Zo, eens een ander geluid! Ten eerste is dit mogelijk funest voor de clubs die tegenwoordig nog met houten klokken spelen. Denk aan de lagere klassen van de OSBO. En hoe gaan teams dat bijvoorbeeld doen die meerdere teams thuis hebben spelen? Enz. Ten tweede is het absoluut niet waar dat iemand niet meer zal proberen op de klok te spelen. In tegenstelling, het zal nog veel erger worden. Mensen die nooit echt in tijdnood kwamen, zullen dat nu telkens weer komen. Mensen die al last hadden van tijdnood, komen er straks nog veel sneller in terecht. De zuiverheid van het schaken gaat daar in ieder geval onder lijden. Is het nou werkelijk zo leuk om elke partij weer, hoe goed je hem ook speelt, in tijdnood te winnen of te verliezen?
    Schaken wordt toch nooit een sport om eens gezellig naar te kijken. Het nog ‘spectaculairder’ maken is dan ook volledig overbodig.

8. De discussie c.q. persoonlijke meningen richt zich hier slechts op de interne competitie en niet op andere clubs….Het besluit van de OSBO is al genomen volgens mij. Zolang er met de klok gespeeld wordt zullen er inderdaad mensen zijn die anderen proberen door de vlag te jagen. Ook omgaan met tijdsdruk hoort bij het spelletje…..Het besluit van de OSBO betekent inderdaad dat houten klokken sneller gaan verdwijnen helaas………Misschien geeft de OSBO daar een ver- goeding voor lol……maar ben bang van niet. Of is alles een verlate
    1 april grap…..

9. Clubs zullen zich moeten aanpassen aan de vereisten, dus voldoende digitale klokken hebben. Het besluit is overigens door de Algemene Leden (=clubs) Vergadering met grote meerderheid aanvaard, dus inclusief de consequenties.
    Ik denk (hoop) dat spelers met fors materiaal achter niet proberen de partij alsnog een andere uitslag te geven dan op grond van de stelling zou behoren.
    Welk tempo je ook kiest, in tijdnood kom je toch wel, maar niet in dodelijke, alles verwoestende, destructieve, verneukeratieve, tot wanhoopdrijvende tijdnood.

10. inderdaad, het worden goude tijden voor DGT :-). Inderdaad ook jammer van die prachtige oude GARDE klokken, nostalgie… Misschien een idee voor DGT om mooie GARDE klokken uit te brengen met een mechanisch 30-sec terugdraai systeem na elke zet 🙂 (of: begin pas te lopen als je langer dan 30 sec nadenkt?).

Inderdaad is 10 seconden nog steeds erg weinig. In Griekenland speelde ik met 30 sec ooit een toernooi, en dat beviel erg goed. Tenslotte hoop ik dat ze in de KNSB wel aanhouden dat een partij best 6 uur mag duren, want dat verdient het spelletje wel.

11. André, natuurlijk kan je je wel afvragen of elke kleine club wel zijn stem heeft laten horen in die vergadering. Mja. Hoop dat de KNSB geen vreemd tempo gaat hanteren. Prima als er tijd per zet bijkomt, maar als dat betekent dat je1 uur en 30 minuten hebt +15 seconden per zet, dan heb je nog minder tijd dan dat je daarvoor had. Wat een verademing is het dan om zondagochtend in Duitsland te spelen: lekker 2 uur voor 40, rustig nog een uur erbij tot 60 en dan lekker uitspelen met nog een half uur erbij (geloof ik). Heerlijk! Mooi de tijd voor een goed eindspelletje :).

12. Eigenlijk vind ik ook dat iedereen dan weer op 0 moet beginnen met zijn rating…….is daarover ook gediscussieerd? Er sprake van een compleet nieuwe discipline eigenlijk……

13. De OSBO zou de OSBO niet zijn als we niet ook aan kleine verenigingen zonder digitale klokken hadden gedacht! Bij afwezigheid van digitale klokken mag er met analoge klokken en de oude tijdsduur worden gespeeld. Overigens hopen wij dat dit slechts zelden voorkomt en om het voor verenigingen makkelijker te maken over te stappen op digitale klokken heeft de OSBO voor verenigingen een mooie aanbieding: digitale klokken voor EUR 49,50 ver beneden de adviesprijs!

Alle verenigingen hebben uiteraard de mogelijkheid gehad om hun stem op de Algemene Vergadering te laten horen en we hebben alle stemmen netjes geteld. Ik ben er uiteraard blij en trots om dat we nu binnen de OSBO ‘met de tijd’ meegaan!

Alwin

14. @Roel: helemaal mee eens: zeven uur voor een partij is nog beter dan zes!