Reglement Intern

Reglement Interne competitie

seizoen 2018/2019

1 Algemeen

1. Voor alle wedstrijden gelden de FIDE-regels, uitgezonderd: bij aanvang van de partij behoef je niet achter het bord te zitten en als je mobiele telefoon toch afgaat, dan krijg  je een waarschuwing, maar geen nul.
  2. Het competitiesysteem is het Zwitsers Systeem op Weerstandspunten.
  3. De spelers zijn verdeeld in twee groepen: in de A-groep, de sterke(re) en in de B-groep, de iets minder sterke spelers.
  4. Het seizoen bestaat uit vier  perioden van elk 9 ronden.
  5. Aan het eind van elke periode degradeert en promoveert een aantal spelers. Meestal twee, maar bij veranderingen tijdens het seizoen, passen we deze regeling wel eens aan, maar de spelers worden tijdig op de hoogte gebracht.
  6. De externe competitie zal meetellen. Speel je op een dinsdagavond extern, dan scoor je in ieder geval een remise. Dit bevordert en beloont extern spelen.
  7. Per periode mag je ook twee keer niet komen en dan krijg je toch twee keer een remise bijgeteld! Kom je vaker niet, dan volgen er nullen. Tijdens de laatste twee ronden krijg je geen halfjes voor afwezigheid.

2 De ranglijst van een periode

De ranglijst van een periode wordt achtereenvolgens bepaald door:

1. het aantal punten
  2. het aantal Weerstandspunten
  3. de Sonneborn-Berger (SB) score

3 De eindranglijst (totaalstand)

De eindstand van het seizoen wordt bepaald door:

1. De som van de punten behaald in de A-groep over alle perioden, ook is er zo’n eindklassement voor de B-groep. De prijzen aan het eind van het seizoen bestaan uit boekenbonnen.

4 Het clubkampioenschap

Degene, die na vier perioden in de totaalstand bovenaan staat, is clubkampioen. Voor de B-groep is er ook een totaal kampioen.

5 De wedstrijdindeling per speelronde

• Er wordt ingedeeld volgens het Zwitsers Systeem op Weerstandspunten.
  • Per periode speelt men normaal gesproken hoogstens éénmaal tegen elkaar.
  • Bij een oneven aantal spelers in een groep kan de speler met het laagste aantal punten uit die groep een zgn. bye krijgen, wat hoogstens éénmaal per seizoen mag voorkomen.
  • Als in beide groepen een oneven aantal spelers beschikbaar is, speelt de A-speler met het laagste aantal punten tegen de B-speler met het hoogste aantal punten of anders de eerstvolgende op de ranglijst, als men al eens tegen een speler uit de andere groep is uitgekomen. Dit soort wedstrijden moet zoveel mogelijk over de in aanmerking komende spelers verdeeld worden.
  • De B-speler mag krijgt minimaal een remise na zo’n wedsyrijd.

6 Promotie en degradatie

• Na elke periode degraderen en promoveren spelers.
  • Het aantal degradanten en promovendi wordt aan het begin van elke periode door de wedstrijdleider bekend gemaakt.

7 Het speeltempo

Het speeltempo bedraagt 1 uur 40 minuten en 10 seconden erbij per zet per persoon per partij. Het speeltempo is 1 uur per persoon per partij, als tegen een jeugdspeler gespeeld wordt, die jonger is dan 16 jaar.

8 SOS-competitie en KNSB-competitie

• Resultaten bij SOS-wedstrijden, die op de dinsdagavond in de SOS-speelweken worden gespeeld, zullen meetellen voor de clubcompetitie. Als je op de dinsdag extern speelt haal je zeker een remise voor de interne competitie.
  • Voor MSV 1 – spelers mag je waar SOS staat KNSB lezen.
  • SOS staat voor de gezamenlijke competitie van de drie regionale bonden SBO, OSBO en SGS.

9 Aanmelding

• Afmelden is niet verplicht, want we werken met aanmelden tussen half acht en acht uur ‘s avonds. Kom je later dan acht uur, dan kun je wel spelen, maar je moet je dan wel telefonisch voor acht uur aangemeld hebben bij de wedstrijdleider: Sibbele Bonthuis – 06 83539649 of voor 18.00 uur per e-mail ( sibbelebonthuis@gmail.com  ).

10 Diversen

• Iedereen wordt verzocht om uiterlijk 20.00 uur aanwezig te zijn. Is het anders, bel even.
  • Heeft men tijdens de wedstrijd vragen of een meningsverschil, zet de klok stil en zoek de wedstrijdleider.
  • In de speelzaal mag niet worden gerookt, dit mag alleen buiten.
  • De witspeler zorgt voor het opruimen van het materiaal en het invullen van de uitslag op de indelingslijst.
  • De spelers dienen er voor te zorgen, dat hun speelomgeving na afloop opgeruimd is: breng dus kopjes, glazen e.d. naar de bar.