MSV 1 kampioen!

Meppeler Schaakvereniging 1 promoveert.

Op 11 juni 2022 is het eerste team van de Meppeler Schaakvereniging na een overwinning op Sissa uit Groningen kampioen geworden van klasse 2A van de landelijke competitie. Het team promoveert hiermee als eerste Drents team ooit naar de 1e klasse van de KNSB.

Het team heeft slechts een keer gelijk gespeeld, tegen de nummer 2, Los uit Groningen. Alle andere teams werden overtuigend verslagen. Daarom was 4-4 al genoeg, want MSV 1 had meer bordpunten. Bovendien was de concurrent (LOS) al uitgespeeld. Dit kwam omdat in november 2021 vlak voor een lockdown in verband met Corona clubs mochten kiezen wel of niet te spelen. Los deed dat wel, MSV 1 niet, zodat we nog een inhaalwedstrijd tegoed hadden.

MSV 1 speelt al jaren in ongeveer dezelfde samenstelling. De meeste teamspelers zijn voortgekomen uit de jeugd en al zijn ze inmiddels door werk of andere oorzaken elders wonend in het land, zoals in Amsterdam, Hilversum of Haarlem, ze blijven voor hun club uit Meppel spelen. De andere spelers wonen in de buurt van Meppel en spelen ook mee in de interne competitie.

Het eerste team heeft jarenlang in de onderbond gespeeld, maar door doorstroming en het aantrekken van een grootmeester werd een aantal jaren geleden eerst de 3e klasse KNSB bereikt, en enkele jaren later de 2e klasse en nu dus de eerste klasse.

MSV is opgericht in 1935, naar aanleiding van de wereldtitel van Max Euwe, zoals veel schaakclubs in het land. Een paar jaar geleden telde de club 80 leden, waaronder veel jeugd. Door de diverse lockdowns als gevolg van de coronamaatregelen van de afgelopen jaren is dat gezakt tot circa 35 leden. Deze tendens heeft zich bij veel verenigingen voorgedaan. Het komend seizoen gaan we de jeugdopleiding weer oppakken.

Er wordt altijd op zaterdag gespeeld en de tegenstanders zitten overal in het land, van Arnhem tot Sneek. De thuiswedstrijden worden gespeeld in een zaal boven de Beurs in Meppel. In de hogere klasse, waar MSV komend seizoen in gaat spelen worden de afstanden nog groter. In de poule zitten onder andere clubs uit Haarlem en Wageningen, de club van Jan Timman.

Tijdens de wedstrijd waren er de nodige supporters, waaronder twee oud-voorzitters. Halverwege was er nog weinig tekening in de strijd, maar na een ongelukkige 1-0 achterstand was het even later wel een paar keer raak en rond vijf uur was het 5-1 en daarmee was het kampioenschap een feit. Uiteindelijk werd het 5,5 – 2,5.

In de 1e klasse wordt met tien spelers gespeeld in plaats van acht, zoals in de 2e klasse en lager. Gelukkig hebben we al enkele versterkingen kunnen oppikken van andere clubs, zoals van het gedegradeerde ZSG uit Zwolle.

Na afloop van de wedstrijd werd er lang nabesproken, eerst in de speelzaal en later bij een geanimeerde barbecue bij de voorzitter thuis. De bekroning van een prachtig seizoen.

Op de groepsfoto staan van links naar rechts Fokke Jonkman, Roel Donker, erelid en oud-voorzitter Sibbele Bonthuis, huidige voorzitter Bas de Boer, Richard Berendsen, Rienk van den Berg en Leon van den Berg. Daarvoor geknield Menno van Koningsveld, Micha Jans, Bas Dudink en Dennis de Vreugt.

Plaats reactie