Schakers de Akker plaatsen zich voor het NK

Afgelopen zaterdag waren in Zutphen de regionale schaakkampioenschappen voor schoolteams, waar wij met CBS de Akker na winst in de Meppeler kampioenschappen en winst in de regionale voorronden twee week geleden aan mee mochten doen.
Dus gingen wij met Florian, Wessel, Teun, Lars en Luca (allen behalve Teun (ex-lid) ook lid van MSV) en als hulpcoach Ruben (ook jeugdlid MSV) vol goede moed op pad om te proberen ons te kwalificeren voor het NK door bij de eerste vijf te eindigen van de 18 deelnemende teams. Gezien het overtuigende resultaat twee weken geleden (ongeslagen in een zware poule) begonnen wij vol goede moed aan het toernooi, dat over 7 ronden Zwitsers zou gaan.
Na twee ronden moesten we echter toch concluderen dat het niet zo soepel liep: twee gelijke spelen. De derde ronde stonden we 2-1 voor, maar Lars had op het vierde bord alleen nog een koning, dus een derde gelijkspel leek voor de hand te liggen. Zijn tegenspeelster verkeek zich echter op de situatie, waardoor Lars pat kwam te staan, en wij onze eerste overwinning konden noteren! Helaas ging de volgende ronde weer verloren, en ook de daaropvolgende ronde, tegen de kampioen van vorig jaar die wij twee week geleden nog met 4-0 afgedroogd hadden, moesten wij genoegen nemen met een nederlaag. Met nog twee ronden te gaan vonden wij onszelf terug op de 14e plaats.
De laatste twee ronden werden echter gewonnen, maar we hadden zelf berekend dat het waarschijnlijk net niet genoeg was voor de felbegeerde vijfde plaats.
Toch naar de prijsuitreiking, die begonnen werd met de mededeling dat het heel spannend was omdat er een gedeelde 5e plaats was: evenveel punten en evenveel bordpunten, en de scholen hadden nog niet tegen elkaar gespeeld. Zou het dan toch…. Tien spannende minuten later (eerst werden alle andere 16 teams een voor een naar voren geroepen) bleek het inderdaad zo te zijn: we waren gedeeld vijfde, en moesten nog snelschaken tegen de Sjofar voor die vijfde plaats. Wat een thriller is dat…
De jongens gingen van start, en na een paar minuten zag het er helemaal niet slecht uit voor ons. Florian zag op bord een echter iets over het hoofd, waardoor hij als eerste mat kwam te staan: 0-1 dus. Gelukkig zette Wessel op bord 3 vrijwel meteen zelf mat, zodat de stand weer gelijk was: 1-1. Teun wist op bord twee vervolgens ook te winnen, en vlak daarna verloor Lars op bord 4: 2-2 dus. Maar onze jongens hadden goed opgelet bij de uitleg, zodat ze wisten dat de uitslag van het vierde bord dan weggestreept zou worden, zodat een luid gejuich opsteeg in de zaal. De wedstrijdleiding had er zelf wat meer moeite mee om tot die conclusie te komen, maar ja: we waren vijfde!! Groot feest dus, en hartstikke goed gedaan van de jongens.
Tevreden zijn we weer huiswaarts gekeerd, en op 6 en 13 juni mogen wij dus onze opwachting maken in Amsterdam op het NK.
Tako Molanus
SONY DSC SONY DSC SONY DSC

4 gedachten over “Schakers de Akker plaatsen zich voor het NK”

1. Maar het was reuze spannend die laatste ronde snelschaken! Vooral de initiele verwarring nadat Lars klaar was, en de explosie van emoties aan beide zijden was wel heftig! Op naar Amsterdam! En oefenen maar!

Reacties zijn gesloten.