Meppelse Marrit Nederlands Kampioene Rapid

Open NK rapid in Eindhoven 15 november 2014

Ruim een week voor het toernooi besloot Marrit dat ze in Eindhoven wilde schaken omdat ze het altijd leuk vindt tegen de nationale toppers te schaken. Het is een goed georganiseerd toernooi en we gingen er een gezellig moeder-dochter dagje van maken. Het enige grote nadeel was dat we op zaterdag om 7:00 al in de trein moesten zitten….

Marrit haar geboortejaar 2003 is een behoorlijk sterk schaakjaar, waar de toppers ratings hebben die liggen rond de 1700. Bij de meisjes zit de top op net onder de 1000, een groot verschil dus, waarbij het opvalt dat de top bij de meiden, sinds Marrit aan nationale toernooien meedoet (april 2013) meedoet niet echt is gegroeid. Marrit is inmiddels een stabiele 800-jeugdspeler en schaakt steeds vaker lange partijen tegen volwassenen, waar ze al een aantal keren gewonnen heeft van iemand met 1500, maar ook nog kansloos kan verliezen van iemand met minder rating.

Na een voorspoedige treinreis startte Marrit haar toernooi tegen de nummer 3, Rembrandt Bruil, die partij verloor ze kansloos. Ze kende de opening niet en dan is het tegen een topper eigenlijk al gespeeld. De twee partijen er na tegen Marios Loutragotis en Marit de Boer zette ze wel om in winst. De laatste partij werd ontsierd doordat de tegenstandster verschillende keren probeerde te claimen. In de snelheid van het eindspel zette Marrit haar stuk niet helemaal binnen het vak, twee zetten later kwam het protest, de partij werd hervat bij het slordig weggezette stuk (en dat is geen onreglementaire zet volgens de scheidsrechters) en Marrit speelde het keurig uit.

Met 2 uit 3 kom je weer tegen een topper, ditmaal Gilian Honkoop, een bekende, vorig jaar had ze het hem moeilijk gemaakt. Dit jaar echter niet, dus kreeg ze in de vijfde partij een tegenstander met rating net boven de 1000. Ze kwam in deze partij tegen David Koster wat achter en zag toen een mooi torenoffer. Terwijl haar tegenstander blij de toren pakte, dacht zij: ‘je zal niet lang blij zijn’ en zette hem keurig mat.

Hierna trof ze twee heren met afgerond 1200 rating, met winst op één van deze beide zou ze een prima prestatie neerzetten. Helaas verloor ze en bleef ze steken op 3 uit 7. Ze had heerlijk geschaakt en we zijn naar het station gegaan om pasta (haar favoriete eten) te kopen, wat we in trein heerlijk hebben opgegeten. Niet wetende dat Marrit op dat moment in Eindhoven naar voren geroepen zou worden als Open Nederlands meisjeskampioene rapid schaak van geboortejaar 2003…

Bijgevoegd een paar foto’s van een gezellig dagje uit naar een leuk schaaktoernooi. Marrit poseert met haar eten in plaats van de beker (die zij nog zal krijgen).

Carolien Pathuis, 16-11-2014

2014-11-15 10.50.35 2014-11-15 17.40.50 2014-11-15 18.51.58

2 gedachten over “Meppelse Marrit Nederlands Kampioene Rapid”

1. Knap gedaan ! Gefeliciteerd prima prestatie. Lang geleden werd het toernooi jarenlang in Meppel georganiseerd. Leuk dat iemand uit Meppel kampioen wordt.

2. Je bent een topper gefeliciteerd! Ik zou ook voor de pasta gaan, die beker komt wel 😉

Reacties zijn gesloten.

Scroll naar boven