Mooie jeugd-schaakmiddag in Leeuwarden

msv_gpleeuwarden

Een tiental schakers spoedde zich aan het einde van de zaterdagochtend richting Leeuwarden.

Een volgeladen wagen van Rienk met Leon, Lars, Jasmine en Johan, de familie Molanus met drie deelnemers, Lúca met zijn moeder uit Giethoorn, Wessel en zijn vader met piepende banden vanuit de hockeywedstrijd in Apeldoorn en Marrit (als begeleider mee), Jamie en ik met trein, snelbus en stadsbus.
En iedereen op tijd aanwezig!

Migchiel de Jong heette als organisator en wedstrijdleider iedereen welkom en startte mooi op tijd de wedstrijden. Over de hele zaal verspreidden zich de oranje shirts, Florian en Wessel mochten in de A-poule in een rustiger omgeving hun wedstrijden spelen.

Al snel kwamen de eerste schakers weer terug met winst en verlies. Tussen de partijen speelden ze verstoppertje, renden buiten rond en ook binnen, wat natuurlijk weer niet mocht van de volwassenen. In totaal zeven potjes schaak en vijf langere voor de jongens in de A-poule. Aangezien ik het net red om één partij per keer te volgen is het mij niet gelukt van 10 personen de partijen te zien en bij te houden….. Na de vierde ronde was iedereen in ieder geval van de nul af. Het was heerlijk rond te kijken naar de geconcentreerde gezichten achter het schaakbord en de ontspanning tussen de partijen. De goede sfeer uitte zich bij de prijsuitreiking in het scanderen van de naam van de Meppeler die een prijs mocht halen. Wat daarna ook de andere grote teams uit Leeuwarden en Ten Boer deden en dat maakte de uitreiking gezellig.

Meer dan de helft nam een beker mee. Eén eerste prijs, twee tweede en drie derde prijzen.

De eerste prijs was voor Johan, hij bleef ongeslagen zonder herdersmatten te gebruiken, dat mocht hij niet van Jacqueline. Een geslaagd experiment lijkt mij. Gefeliciteerd!

In de H-groep werd Jasmine tweede, ze voorspelde na de tweede ronde al dat ze een prijs mee naar huis zou nemen!
De tweede tweede plaats was voor Wessel, die een bijzondere middag had in de A-groep. Na 1,5 punt uit de eerste drie wedstrijden was hij teleurgesteld. Hij moest alleen nog tegen de als eerste en tweede geplaatste Machteld van Foreest en Sake Algra. Zware hordes, die hij met verve nam. In beide partijen ging hij met de winst aan de haal en was daarmee de enige die van de toernooiwinnaar Machteld won.

Florian won eerder al in de derde ronde van Sake, een knappe prestatie want Sake is een ervaren schaker met veel toernooi-overwinningen. Met nog twee keurige overwinningen en verlies van Wessel en Machteld kwam zijn puntenaantal op drie, wat hem de derde plaats opleverde.
Ook derde werd broer Lennart, die niet graag rapid schaakt en besloten had dit toernooi als training te zien om openingen uit te proberen. Hij vond het prima dat zijn training wat opleverde en haalde dus de derde prijs op.
Lúca was tactisch goed bezig in zijn schaakpartijen en dat betaalde zich uit in punten. Heel mooi dat de training zo rendement oplevert, een derde prijs er bij in de verzameling!

Eva, Leon en Jamie werden vierde en van Lars weet ik het nu even niet. Lars en Leon denken na voor ze zetten en stralen rust uit achter het schaakbord. Eva is vrolijk en gezellig open in haar eigen stijl, soms grillig, maar groeit in haar schaken gestaag door. Jamie was de jongste van het hele veld en kwam na drie keer verliezen op stoom en won zijn laatste vier partijen. Geweldig gedaan allemaal!

Na een foto van de hele groep gingen alle auto’s weer volgeladen naar Meppel en hebben we een enorm leuke gezellige schaakmiddag gehad samen!