Meppeler schakers verpletteren koploper (bericht krant)

En ook maar meteen het verslag zoals het naar de Meppeler Courant is gegaan:

Meppeler schakers verpletteren koploper

Afgelopen zaterdag trotseerden de Meppeler schakers het winterweer en reisden af naar Utrecht. Daar verpletterden de debutanten in de landelijke competitie het sympathieke team van koploper Oud Zuylen met niet minder dan 7-1.

Bart Davids kon als eerste aan het bier. Hij kwam aan bord vier met zwart gemakkelijk gelijk uit de opening. Toen de stelling zich wat opende leek het erop dat wit de beste kansen kreeg, maar dit bleek slechts schijn. Bart kon de vijandelijke stukken terugdringen en won daarbij een stuk en daarmee de partij. Richard Berendsen scoorde het tweede punt aan het tweede bord. Hij kon zich na de opening langzaam losweken en net toen de partij spannend begon te worden, sloeg zijn tegenstander een giftige pion. Met een kleine combinatie won Richard direct een stuk. Gerhard Pauptit maakte er vervolgens 3-0 van. Zijn aanvalspartij was een genot om naar te kijken. Hoewel zijn tegenstander geen rare zetten deed, werd die er toch heel vakkundig afgezet. Met meerdere offers brak Gerhard de stelling van zijn opponent volledig af, waarna mat niet meer was te voorkomen. Grootmeester Yge Visser stelde vervolgens het eerste matchpunt veilig door aan het eerste bord ook te winnen. Hij had in de opening veel tijd verbruikt om een manier te vinden om zijn tegenstander een gelijkwaardige stelling te ontzeggen. Hierdoor moest hij echter sneller gaan spelen, maar dit wierp wel zijn vruchten af. Op dat moment werd zijn tegenspeler namelijk ongeduldig en begon aan een vreemde pionnenopmars. Dit leidde ertoe dat diens stelling volledig instortte, waarna Yge het beheerst afmaakte. Helaas volgde hierna de enige teleurstelling van die dag. Fokke Jonkman verloor aan het laatste bord. Hij kreeg een mooie stelling op het bord, waarin hij, geheel volgens hetgeen je zou verwachten in die stelling, een kwaliteit offerde. Toch bleek de verdediging van de ander weerbarstig genoeg om de aanval te weerstaan en daarna kwam Fokke er niet meer aan te pas. Teamcaptain Roel Donker stelde vervolgens gelukkig de overwinning veilig door te winnen aan het derde bord. Hij maakte in de opening een grote strategische fout door zijn witveldige loper te ruilen. In het middenspel maakte de Oud Zuylenaar een fantastisch stukoffer, maar de voortzetting was niet zorgvuldig. Roel kon met een tegenoffer ineens de partij kantelen en won. Het begon wat saai te worden, maar ook Rienk van den Berg pakte het volle punt aan bord 6. Hij kwam na de opening bedrukt te staan en later zelfs echt slecht. Maar meestal is Rienk dan in zijn element, dus de Meppelers maakten zich geen zorgen. En inderdaad kon Rienk als een houdini zijn stelling verbeteren en het punt binnenhalen. Het zevende volle punt werd door Alwin Pauptit aan bord zeven gescoord. De opening kwam hij wat beter uit, maar in het middenspel vervlakte het spel. In tijdnood gaf Alwin een stuk weg, alleen hij bleef niet geheel kansloos. Uiteindelijk wist hij met enige hulp 2 verbonden vrijpionnen op de zesde rij te krijgen en dat bleek teveel voor zijn tegenstander. De terugreis door de sneeuw werd ook weer veilig afgelegd, waarna de overwinning tot in de nachtelijke uurtjes in Oasis werd gevierd.

Door deze grandioze overwinning staat Meppel nu vierde met 1 matchpunt achterstand op de 3 koplopers. Met de competitie halverwege en met meerdere grote overwinningen achter de rug blijven de Meppeler schakers een serieuze kandidaat voor eremetaal. De volgende wedstrijd is weer in Meppel en wel op 6 februari. Dan komt het team Paul Keres, ook uit Utrecht, op bezoek.

2 gedachten over “Meppeler schakers verpletteren koploper (bericht krant)”

Reacties zijn gesloten.

Scroll naar boven