MSV op karakter en spirit langs Utrecht

Als een schaakteam een hecht geheel vormt, de juiste wedstrijdinstelling heeft en enkele jaren ervaring heeft opgebouwd in KNSB-wedstrijden, dan wordt het steeds moeilijker om zo’n team te verslaan. Je kunt het vergelijken met het verslaan van een grootmeester. Om een partij van een grootmeester te winnen is het eigenlijk altijd nodig om hem tweemaal te verslaan in één wedstrijd.

Zo speelde MSV in Utrecht, waar al weer de zesde competitieronde op het programma stond. Vooraf werd rekening gehouden met een gelijk spel omdat de rating van de Utrechtenaren er zeker in de breedte ook mocht zijn. Een appeltje-eitje-wedstrijd leek het zeker niet te worden.

MSV trad in Utrecht aan met Richard Berendsen op bord twee en die zette de toon: hij won snel en afgetekend door een foutje in de opening van zijn tegenstander. Utrecht won echter ook snel en duidelijk een partij en wel die aan bord vier, waar Bart Davids vanaf het begin onder druk gezet was en langzaam maar zeker gewoon van het bord werd geduwd, 1-1. Bart was echt zo ziek als een hond na afloop, maar daar mag de fraaie prestatie van zijn tegenstander niet door verbleken.

Lange tijd zag het er toen erg spannend uit en 4-4 was een beeld dat steeds vastere vorm ging krijgen en misschien zou dat ook wel verdiend genoemd kunnen worden, maar MSV dacht daar toch anders over….

Rienk van den Berg bracht met een fraaie winstpartij aan bord acht de stand op 1-2 en aan het eerste bord won grootmeester Dennis de Vreugt een kwaliteit, wees nog een remise af en versloeg toen toch wel resoluut zijn nog jonge en erg taaie tegenstander, 1-3. Gerhard Pauptit deed vervolgens ook van zich spreken. Een mooie actieve stand werd door Gerhard professioneel verzilverd aan bord vijf, 1-4.

Fokke Jonkman moest toen na lange strijd capituleren aan bord zes en dat was een mooie prestatie van de Utrechtenaar, die subtiel maar zeker een betere stelling wist te creëren, 2-4. Bij Alwin Pauptit stonden toen ongeveer alle stukken in vuur en vlam en Roel Donker stond duidelijk erg slecht. Een gelijk spel leek toen de meest logische verwachting, maar zie hier het tegenwoordige Meppel: als er nog een klein kansje bestaat, wordt dat vaak gevonden en dat scheelde vandaag gewoon een matchpunt.

Toen de rook optrok bij het bord van Alwin bleek dat zijn tegenstander het beste tevoorschijn kwam uit de vlammen. Met een stuk voorsprong wist hij de partij te winnen, 3-4.

Roel Donker had intussen drie kwartier denkkracht geïnvesteerd in de stelling en die ging zich zowaar uitbetalen. Op zich leek de stelling van toren ( Roel ) tegen vier pionnen totaal verloren, maar er was een kleine kans op een herhaling van zetten door schaakjes te geven. Plotseling maakte Roel zijn tegenstander de kleine fout waar Roel op gewacht had en ja hoor, er volgde schaak, schaak, en nog eens schaak met zelfs matdreiging en de Utrechtenaar stak Roel sportief de hand toe.

Zo won MSV een belangrijke en zware uitwedstrijd in de Domstad en staat keurig derde op de ranglijst. Nog nooit eerder in de geschiedenis scoorde MSV dit aantal matchpunten en steeg naar deze  hoogte. Nieuwe verten lonken en ook in het nationale bekertoernooi is MSV nog aanwezig. Ze zijn intussen bij de laatste zestien van ons land en daar nemen ze het binnenkort op tegen de huidige nummer vier van Nederland: het gerespecteerde Schaakstad Apeldoorn.

Dit schaakseizoen kan nu al weer de boeken in als een topseizoen!

De uitslagen:

Dr. Max Euwe 2               – Boven IJ                  5  – 3

SSC 1922                     – VAS                       4  – 4

Utrecht 2                    – MSV                       3½ – 4½

HSG 2                        – Emanuel Lasker            2½ – 5½

Unitas 2                     – Caissa 3                  4½ – 3½

Klasse 2A      Mp Bp  1  2  3  4   5   6  7  8    9    10

1.  SSC 1922       11 31  x  4  5  5½  .   .  4½ .    5    7

2.  VAS            9  27½ 4  x  3½ .   4½  .  5½ 4½   5½   .

3.  MSV            9  25½ 3  4½ x  .   4   4½ .  4½   5    .

4.  Unitas 2       8  25  2½ .  .  x   4½  3½ 4½ 4½   .    5½

5.  Dr. Max Euwe 2 7  26  .  3½ 4  3½  x   .  5  5    5    .

6.  Utrecht 2      6  26  .  .  3½ 4½  .   x  3½ 3    4½   7

7.  Caissa 3       4  23  3½ 2½ .  3½  3   4½ x  .    .    6

8.  Boven IJ       3  22½ .  3½ 3½ 3½  3   5  .  x    .    4

9.  Emanuel Lasker 2  20½ 3  2½ 3  .   3   3½ .  .    x    5½

10. HSG 2          1  13  1  .  .  2½  .   1  2  4    2½   x

3 gedachten over “MSV op karakter en spirit langs Utrecht”

1. Super verslag Sibbele! Voor mijn save, zie een oude post van Gerhard (tegen Miedema) en Bart’s laatste opmerking… haha.
    – Roel ‘boef’ Donker :P.

2. Mooi verslag Sibbele! Dank je wel ook voor je aanwezigheid en gezelligheid afgelopen zaterdag! Onderstaand vondt ik een (deel)verslag zoals is geplaatst in de gooi en eemlander over soest ed.

Soest slaat aanval op koppositie af

De meesterklasse van de nationale schaakcompetitie biedt na zaterdag voor het Gooi een treurige aanblik, met HSG en BSG op de laatste twee plaatsen. Vrolijker berichten komen al het hele seizoen van En Passant (Bunschoten-Spakenburg) en Soest, die in lagere klassen beide volop in de race zijn voor het kampioenschap.

Vooral Soest doet het opvallend goed. Het team was jarenlang een middenmoter in de tweede klasse, maar won dit seizoen de eerste vijf wedstrijden. Zaterdag kwam VAS op bezoek, de Amsterdamse ploeg die op twee matchpunten achterstand staat. Soest kwam op een 3-1-voorsprong door overwinningen van René Buisman en Eric de Haan en remises van Bram Otto en Roderick Loeber. De overwinning en een gouden kans op het kampioenschap leken nabij. In de tijdnoodfase gaf Gerrit Muis echter in gelijke stand zijn dame weg, even later sloeg Adriaan de Jongh een remiseaanbod af en verloor vervolgens. Twee nederlagen dus in plaats van twee remises en toen ook Henk Weenink verloor, stond Soest opeens met 3-4 achter. Het matchpunt werd gered door een overwinning van de in Soest wonende IJslander Reynir Helgason, die al het hele seizoen een van de uitblinkers van het team is.
    Soest blijft dus twee punten voor staan op VAS en nu ook op MSV (Meppel). Omdat het beide rivalen al tegen zich kreeg, is het team met nog drie wedstrijden te gaan nu topfavoriet voor de titel en promotie. Dat is opmerkelijk, omdat Soest al jarenlang in dezelfde samenstelling speelt. De achttienjarige De Jongh is daarin het enige groeiende talent, het achttal telt vijf spelers boven de veertig.

Reacties zijn gesloten.

Scroll naar boven